Nazdar přátelé,
chtěl bych se zeptat na Váš názor, čím si toto vysvětlujete......
Švýcarská olejová firma Motorex vyvinula ve spolupráci s AC Schnitzer , a prodává svúj speciální motorový olej pro moderní boxery, zřejmě myšleno 12 řady.
Jak ze specifikací oleje vyplývá, jedná se o plně syntetický olej 10W-40. Jak známo, továrna předepisuje do 12 boxera 20W-50a v RepRom je jen malá zmíňka, že výrobce nedoporučuje po prvních 10tkm používat plně syntetické oleje. Domnívám se, že je to z dúvodu urychlení záběhu motoru. Je otazné, zda lze 10tkm jezdil minerál a po této době přejít bez následkú na plnou syntetiku.Co kaly, karbon, úsady ? Přiznám se,že i já ve své 12 jezdím od prvé garančky na plnou syntetiku 15W-50. Nuže kolegové, proč Motorex má do boxerú olej 10W-40 v plné syntetice? Jak si toto vysvětlujete? A co ten vizkozní rozsah?
http://www.motorexusa.com/development.asp?id=49
No ja ti nepomuzu,ale me zas prekvapilo,ze 20w50 se dela nejen jako mineral,ale i jako plna syntetika.
Upravil vevis dne 14.07.2008 21:58
Teoreticky vím o dvouventilech hodně,ale prakticky jsem úplně levej!
Tak som sa tiež nevedel s toho vysomarit ....zašiel som do BMW a kupil olej original do GS ma to označenie
BMW
High Power oil
SEA 20W-50
Mehrbereichs -HD- motorenol
Fur motorrader ACEA:A2 API:SG 300.-sk/l
Já osobně používám zatím TWS, což je "plná syntetika" od Castrolu. Drahá a v cizině na cestách nesehnatelná. Při další výměně přejdu na TopSpeed Motorex a to z jednoho prostého důvodu - za cenu téměř poloviční budu mít prakticky stejné vlastnosti jako ta plná syntetika.
Olej Motorex Boxer (nebo potažmo TopSpeed, který je v principu ze stejné řady) NENÍ plně syntetický. Je vyrobený molekulární konverzí (najděte si heslo MC technologie na webech...). Není to 100% syntetika ale je to syntetika.
Pochopitelně na to jsou různé názory ale prakticky je vyzkoušeno že tyhle oleje se dají používat okamžitě i v nových motorkách a někteří dealeři to používají. Zásadní je nižší odparnost proti minerálním olejům a jde to prokázat v testech, zejména v extrémních podmínkách.
Pro 1200GS rozhodně není vhodný minerální olej, je tam jiná koncepce motoru, otáčky, komprese ... ve srovnání s 1150GS a teoreticky někteří dealeři do 1200GS se u řady dealerů dává rovnou i plná syntetika ale do opravdu zajetého motoru bezproblémů, nicméně syntetický TopSpeed má prakticky stejné vlastnosti jako plná syntetika. Ovšem dělají se i 10W60 plné syntetiky, které by mohly mít lepší vlastnosti při opravdu extrémních teplotách (střihová stabilita ve válci...) a třeba ten TopSpeed vyhoví v 95% a jen těch pár sportovních použití (jako jezdíme třeba rádi my), kde s motorkou můžeš dělat co chceš a může to líp mazat třeba opravdu na hraniční teplotě někde v poušti apod.
Po třeba těch 10 tisících se dá motor považovat za plně zajetý a může se přejít na plnou syntetiku, když pro to je důvod ale podle mě jen málokdo ten důvod má a všem ostatním vyhoví syntetika typu Boxer nebo ten TopSpeed. Ale určitě ne minerál, to je na 1200GS myslím nesmysl a řekl bych že výhody syntetiky ocení i většina majitelů 1150 už kvůli nižší spotřebě oleje. Nevýhodou je horší dostupnost na dolití někde v alterntivních destinacích, kde je člověk rád, že sežene jakýkoliv olej. Ale třeba i do Maroka jsem bral jen 2l z domova a ani jsem to nespotřeboval. A v extrémní zátěži v písku to kolegovi začalo svítit (jel normální minerál) a na mojí motorce v pohodě, protože olej nepěnil a normálně mazal, i když tam byla asi limitní teplota.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
prvních tis na záběhovej - nevím co tam v BMW lejou
ted je tam od BMW servisu 20W50 castrol čili GP nechám ho tam ještě chvilu má asi 4 tis km a pak tam dám nejspíš nejuniverzálnéjší GPS 10W40 (10W50)
kdysi na něm uváděly že byl vivinut pro vzduchem chlazené motory - zatížení při vysokých teplotách - osobně jsem si to vyzkoušel na CB 750 kde vlétě pěkně cvrkali ventily jekoš jsou přes hydraulické zdvihátka po GPS ticho .
Jelikoš je zde dělená převodovka tak by neměl ublížit ani jakýkoli automobilový olejsplnující specifikace , ale samozřejmě zastávám značku neco z hypernovy bych tam nelil .
z BMW GS vedou 2 cesty bud to to zabalit a nebo KTM , tak sem to NEZABALIL !!!
Díky Tome za skvělou odpověď jako vždy. Rozhodně flame vyvolávat nechci , jen mi stále vrtá hlavou, proč v leckterých servisech lijí do 12-tek minerální oleje a pak je to brané jako dogma a jedinně správné...I já si myslím že do moderního motoru, s malými tolerancemi patří, obzvlášť u vzduchem chlazeného, top olej pro těžké podmínky. / Vzducháče Ducati dávají hned plnou syntetiku 15W-50/
Co se týká spotřeby oleje v plné syntetice, tak mohu uvést, že múj motor je v záběhu a od 1tkm do nyní 6,5 tkm sežral jen 2 deci oleje, což je úchvatné. Boxerúm a olejovým témám světový mír ! Tome díky, a znovu sem se utvrdil, že s plnou syntou pokračuji dále .
Wing: nenapadá mě jiné vysvětlení než (na pořadí nezáleží):
- setrvačnost (vždycky jsme brali tohle, tak proč to měnit)
- marketingové důvody (vezměte víc tohodle a budete mít lepší cenu)
- Když tam dáme olej co stojí 2x tolik, zákazník co kupuje novou motorku to zvýšení ceny stejně nezaplatí, tak ušetříme tisícovku nebo víc
Někdo tam dává rovnou plnou syntetiku, což asi správné není, prý se s ní motor dobře nezaběhne. Přijde mi nejlepší kompromis - syntetika nebo přejít na full až po záběhu.
Tome, mas predstavu, proc Motorex Boxer 4T, kterej je zamyslenej asi prave pro 1150/1200 ma specifikaci 10W-40. Tech 40 i v ceskych letnich podminkach muze byt malo. Mas s tim nebo nekdo v tvym okoli nejakou zkusenost?
Nicmene, Top Speed 15W-50 vypada velmi zajimave. Do toho jdes? Nekdo tady sice driv na foru psal, ze syntetiku ne, protoze je ridka a motor ju bude zrat a nebude to dobre mazat atd atd... Zrejme s tim mas opacny zkusenosti. Jeste co ty spojkovy prisady - nezhorsuji vlastnosti, kdyz jsou tam vlastne navic?
Posledni vec. Predpokladam, ze je potreba vycistit motor pri prechodu z mineralu nebo i polosyntetiky na syntetiku. Nebo jsi to nikdy neresil?
Dik.
Upravil c0 dne 15.07.2008 19:57
Sorry, přehlídl jsem nový příspěvek.
V praxi je fakt fuk, jestli to je asi 10W40 nebo 15W50. Odborníci mě přesvědčovali, že ty dva konkrétní oleje mají prakticky stejné vlastnosti. Já zkusím ten TopSpeed. Jak jsem psal, používal jsem plnou syntetiku a naopak - vůbec to olej nežralo. Prý ta spořeba oleje je nejvíc způsobená odparem z horkých ploch a v tom je každá syntetika lepší než minerál. Přísady neřeším. Podle mě to je marketing.
Motor se asi musí pročistit, já přecházím z plné syntetiky na syntetiku, takže no problem ale po přechodu z minerálu asi bude potřeba měnit pečlivě a nechat to fakt vytéct. Mě to měnili v servisu a jak se to dělalo, to přesně nevím a ani nevím, jak velké množství starého minerálu dokáže znehodnotit novou náplň. Zkusím to zjistit.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Tome, dik moc za info.
S tim prechodem Mineral->Syntetika je asi hlavni problem, ze syntetika rozpusti usazeniny a mohlo by se nekde neco ucpat. Pry se to resi nejakym cisticim olejem, kterej se po cca 1000km vypusti. Vic o tom nevim, ale kazdej schopnej automechanik, by o tom mel neco vedet.
U me 1150 (40000km) je dokonce videt v okynku pro kontrolu hladiny tmavej pruh, takze tam asi neco usazeny bude.
Co se tyka spotreby oleje, tak mam osobni zkusenost takovou, ze pri ceste dlouhe 2000km, hlavne po dalnicich (v=120-140), mi to nesezralo skoro nic a pri kazdodennim pojizdeni a startovani mi to zere tak 0.5l na 1000km (Castrol GP Actevo 20W-50 mineral)
Chlapiska a víte co je nejsrandovnější? že v servisních manuálech je pro 1100, 1150, 1200 vždy psán olej 20W-50 part# 81 22 9 407 685 a víc nic... jedině názorný obrázek
já jezdil dřív na mienrál 20W-50, pak sem přešel na polosyntetiku Q8 15-50, možná tedka ještě zkusím plnousyntetiku Q8 10W-50, ale prozatím mě to oleje žere stále stejně .. litr na výměnu..asi že tolik brzdím motorem.. ale když tomu táhám tak srká taky tak...
při přechodu jednoduše.. jedna náplnm oleje včetně filtr se obětuje pro dobro věci a po cca 1-2000km se provede výměna.. prostě jak se olej obarví do hneda tak ven s ním
edit: a tedka jsem konečně našel co píšou v katalogu origo.příslušenství
10W40-zima, 20W50-létom 10W50celosezonní + highly rafined paraffin-base oils a dále uváději: doporučení od r.v. 1970 - hight performance syntetic provides high load-carrying characteristics, minimum foaming and exceptional resistance to thermal degradation - takže závěr je celkem jasný
a jednu off-topic: proč je pro spojku uváděno: mineral oil clutch fluid a vyobrazena je nějaká modrá srajda, já pořád žil v domnění že se tam lije brzdovka a v servisce je Vitamol V10 ?? co je zase tohle zač?
Upravil Otasek dne 16.07.2008 22:37
Otasek napsal:
a jednu off-topic: proč je pro spojku uváděno: mineral oil clutch fluid a vyobrazena je nějaká modrá srajda, já pořád žil v domnění že se tam lije brzdovka a v servisce je Vitamol V10 ?? co je zase tohle zač?
Vitamol V10 je novinka od Aralu, je to brzdova kapalina, ktera se nemusi menit jak klasicka DOT4 - tj. mas ji v motorce po celou dobu zivotnosti bez vymeny.
Emilio napsal:
Jednou tady psal o oleji bmwivo a tak krásné řádky o tomto produktu jsem asi nikdy nečetl!!!!
Když se ptáte na olej,tak zkuste napsat právě jemu!
Takže ak som spravne pochopil ten olej na fotke nie je spravna volba?....a to som myslel aky som chytrolin
Upravil karcici dne 12.08.2008 08:48
Hovez napsal:Vitamol V10 je novinka od Aralu, je to brzdova kapalina, ktera se nemusi menit jak klasicka DOT4 - tj. mas ji v motorce po celou dobu zivotnosti bez vymeny.
Aha, díky - zas o něco málo chytřejší
A když je to tak dobré, proč do brzd stále DOT4.... asi že ve spojce nějak nehrozí přehřídí kapaliny, to ti dřív upadne ruka
Vitamol V10 neni brzdova kapalina ale hydraulicky olej. Takze to prosim vas nedavejte misto brzdovky sic to spatne dopadne
Upravil turby dne 12.08.2008 10:14
BMW R1150GS ('02), BMW F650 GS Dakar ('01), Honda CB600F Hornet ('00), KTM 250 EXCF ('07) a ted uz i LR Defender 110 '97 momentalne v restauraci
Ahoj. Já začal s motorexem před 70 ttisici km a držím. Motka 100000 a do výměny doleju max 0,2. Předtim Motorexem Castrol a dolejvalo se podstatně vice. Dávám Motorex Legend. Jo a je to 1150. Martin
martin