Tak jsme dnes s kolegou prubovali jeho novou diagnostiku na mé motorce a při tom jsem si všimnul jedné věci; zajímalo mne kolik je teplota motoru při dosažení zahřátí -tedy podle stupnice když dojdou proužky na úroveň toho druhého výstupku boční svislé lišty-tedy v tomto bodě ukázala diagnostika 83st.C,dále že zkusíme při kolika st.zapne ventilátor-na diag.stoupala teplota plynule až na 102st.C to jsem už měl obavy jestli je vše v pořádku páč hadice byly natlakovaný dost a vent.nic; tedy jsem prověřil ventilátor jestli funguje a čidlo jeli redy-obé ok. co je ale zvláštní že stupnice na displeji mašiny zůstala stále na úrovni druhého výstupku-nestoupala zároveň s teplotou udávanou diagnostikou. Pokus dvě o zjištení zapínací teploty ventilátoru ukázal že vent.zapnul při teplotě na diag. 106st.C aniž došlo k posunu stupnice teploměru na displeji motorky;diagnostika neukázala žádnou poruchu . Otázka tedy zní - je ta stupnice na displeji jen k oznámení dosažení provozní teploty tj těch 83st.+- a výše už nejde ať je teplota motoru možná už alarmující a mě na příp. problém upozorní až výstražná kontrolka? otázka je při kolika st. se tato rozsvítí(to už zkoušet opravdu nechci) když ventilátor zapíná až při 106ti st. moc velká ochranná rezerva do krytické teploty tam zdřejmě nebude Máte o tomto někdo nějaké povědomí jaký je ten režim ukazatele teploty?
Podle mě to bude podobně jako třeba u aut. Tam je teploměr taky naprogramovaný aby určité rozmezí ukazoval jako OK teplotu (střed teploměru) a nevychyloval se. Spousta lidí by to pak zbytečně řešila
Njn ale pak nevíš jak máš teplej motor popř že se něco děje s chlazením,až se rozsvítí kontrola ale to už může být teplota tak vysoká že už se nedoplazíš ani ,,do nejbližší osady" radeji bych věděl včas že se něco děje
ale víš, jen ten teploměr není tak citlivý. upřímně je jedno, jestli motor má 90 nebo 95°C - termodynamika motoru a setrvačné termodynamické jevy by tě zbytečně rozptylovaly.... si myslím.
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '14
BMW R 1150GS Adventure '02
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: MZ 251 ETZ '90
To si nemyslím,podle zkušeností z tahačů ,nákl aut a jiných strojů vím že v určitém řekněme normálním režimu provozu mám teplotu motoru 80-88 st C pokud mi najednou ve stejném režimu (nebo hodně podobném) teplota znatelně stoupne nebo naopak klesne tak je to upozornění na to že se něco děje (např porucha termostatu,zacpaný chladič nečistotami či prasklá hadice)a můžu zasáhnout dřív než dojde v krajním případě k havárii.je to podobný jak kdyby si měl palivoměr který ukáže pouze po natankování plnou nádrž a pak najednou až kontrolka rezervy přičemž stupnice by vykazovala FULL - blbý ne? nechápu že při všech těch kravinkách které tam jsou tam, už místo nějakých proužků nemohli dát číselný dig.teploměr- technicky si myslím by nebyl problém.No asi to nezměníme ale jen jsem chtěl upozornit že i když je stav proužků v poloze normal ve skutečnosti může motor jet na hranici přehřívání (třeba kvůli zapráskanýmu chladiči) a ani o tom nevíme, tak -počítat s tím
Upravil kim dne 12.04.2013 23:37
kim: nechci se hádat, nicméně mi to připadá mírně přehnané. A to jak vychýlení teploty tak tezi o palivoměru. I na tom digitálním považuji dostatek prostoru na reakci. A Stále považuji ručkový stupnicový teploměr za dostatečný pro včasnou výstrahu. Nicméně taky jezdím kamionem a je jedno jestli mám ručkový teploměr nebo číselný, moje schopnost na reakci je stejná neboť ho nesleduji pořád, jen po něm hodím občas očko. Taky je tam zvuková výstraha před blížícím se nebezpečí. Teda nevím s čím jezdíš, ale ve volvu řady FH a mercedesu řady Actros a Atego na tebe řve kde co.
Ad: na druhou stranu je pravda a to musím uznat, že digitální "moderní" ukazatele znázorněné pomocí čtverečků nejsou zrovna informativní. Ale zas takovou paniku bych kvůli tomu nedělal.
Upravil Spitfire dne 13.04.2013 01:32
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '14
BMW R 1150GS Adventure '02
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: MZ 251 ETZ '90
Spitfire- já se taky nehádám- je to tu diskusní forum tak diskutujem a o tom to je ne?-už v žádným případě nedělám paniku,jen popisuji co by mi a určitě nejsem sám víc pasovalo ,neboť alespoň já mám rád detailní přehled o stavu motoru zvlášť v provozu. před dvaceti lety jsem jezdíval s vozidly s motory Liaz a tam se musela teplota relativně často kontrolovat-odtud patrně ta má opatrnost,v současnosti stroje s motory Cumins a Iveco (New-Holand .Case) tady se o teplotu starat nemusíš ale je tu např u Case grafická stupnice teploty +číselný údaj. Ale je fakt že je to na zvyku-kdyby to tam nějaké kancelářské myši zapoměli namontovat úplně tak to možná ani nepozná nás v učení ,na vojně i v práci jako zobáky učili kontrolovat přístroje od toho tam jsou,když zapečeš motor zaplatíš ho!
PS. Jen by mě zajímalo šlo li by v ŘJ přehrát (snížit) hodnotu zapínání toho vantilátoru na nižší teplotu,řekněne tak 100-102st.max těch 106 považuju za fakt už hodně u vodníka Zvláš´t při provozu v destinacích s teplým klimatem.
Paul napsal:
Mě teda spíná ventilátor až v momentě kdy naskočí další čárka na teplotě..
Jj jenže to je rozdíl 20st, 85st provoz-106st ventilátor tak že prakticky vem že kdybys měl třeba zas.anej chladič ,hmyzem-blátem atp.(nám leštičům se to nestane )tak můžeš jezdit dlouhodobě s téměř přehřátým ´motorem a ani to nepoznáš páč jeden proužek většina z nás nebude řešit -ani si ho nevšimne a vent ještě nezapne protože nemá ještě těch svých106 ale jezdíš s motorem s teplotou třeba 104st a to dle mne motoru jistě neprospívá, kdežto pokud by ti digitální čísla ukázali trvaleji hodnotu 100st oproti běžným řekněme 85-90 tak už po tom půjdeš co se děje a odstraňuješ příčinu (pokud je to v moci jezdce)
Bylo by zajímavý znát stanovisko BMW k tomuto ,třeba by řekli že teplota 105 st je pro tento motor v poho.Pak by ale zůstávala ješte otázka proč se,, zadírají" u některých motorů (asi dle režimu provozu) písty
Upravil kim dne 13.04.2013 08:05
Já mám provozní teplotu čtyři dílky. Ventilátor při zvýšené teplotě sepne i bez toho, aby teploměr ještě povylezl a ty čtyři dílky by měl udržet (počítám s teplotou 80-95st C). Stalo se mi, že ventilátor nesepnul (vadná baterka), teploměr začal stoupat a rozsvítila se červaná kontrolka chlazení,takže předpokládám, že ten teploměr opravdu teplotu ukazuje...
Mikes
Nově s KTM... :-)
Kim s tou teplotou to nebude tak "horký". Mne sa zopne vetrák /doteraz za 44kkm/ asi 5x a ak sa len pohybujem v zápche, tak ešte vybehne 5 dielik. V súčastnosti mnohé vozidlá ani nemajú teplomer iba kontrolku prehriatia, a aj na mnohých starších ručičkových teplomeroch boli len pásma zelená ,žltá, červená. Teploty nad 100 C sú už bežnými teplotam. Okrem toho zátka je robená až na 1,2 baru - takže je to vlastne kuchta - papiňák. Ked som sa v 2009 trápil z vyskakujúcov hadicou tak som skúšal 0,9 barovú zátku a to bolo málo, chladivo začalo vyhadzovať do expanzky aj pri bežných teplotách.
Keby ste mali malí displej ako ja, tak bi vás takéto veci netrápili. Keď sa mi pri návrate z MNG v Novosibirsku nezopol ventilátor ( bol zas.atý prachom), rozblikalo sa mi mazanie no vtedy mi nebolo všetko jedno.
Řešil jsem podobnej problém na hondě blacbird a tam se ventilátor spínal 100-102 C. A kontrolka přehřátí se rozsvítila při 118 C a víc. Do tý doby máš bejt podle manuálu v klidu... U auta je to trošku jinak ale i tam je rafička většinou utlumená to znamená stojí uprostřed ať je tam 82 nebo 102. A všichni jsou v klidu proto že netuší...
Podle mého názoru když už tam nadělali tolik pi.ovinek jako je okamžitá ,průměrná spotřeba ,teplota okolí atp tak už taky mohli udělat číselný dig.teploměr nejlíp i tlakoměr oleje (pak by mnozí nemuseli dodělávat když chtějí zjistit stav mazacího tlaku oleje potažmo motoru),podle těchto věcí se nejlíp sleduje co se v motoru děje za jakých podnínek provozu a též stav motoru celkový.samozdřejmě to platí i o autech; ovšem kdo z těchto údajů neumí vyvodit stav a dění v motoru a případné důsledky.ten může mít přístrojovku klidně namalovanou na palubovce fixem
Upravil kim dne 22.05.2013 22:32
Tryskac napsal:
Kim s tou teplotou to nebude tak "horký". Mne sa zopne vetrák /doteraz za 44kkm/ asi 5x a ak sa len pohybujem v zápche, tak ešte vybehne 5 dielik. V súčastnosti mnohé vozidlá ani nemajú teplomer iba kontrolku prehriatia, a aj na mnohých starších ručičkových teplomeroch boli len pásma zelená ,žltá, červená. Teploty nad 100 C sú už bežnými teplotam. Okrem toho zátka je robená až na 1,2 baru - takže je to vlastne kuchta - papiňák. Ked som sa v 2009 trápil z vyskakujúcov hadicou tak som skúšal 0,9 barovú zátku a to bolo málo, chladivo začalo vyhadzovať do expanzky aj pri bežných teplotách.
To je vše pravda ,ale já tu jen ,,řeším" to že např jak píšeš 5x za 44kkm sepnul větrák ale už těžko lze z těch dílků poznat(alespoň u ného zobrazování) jestli se provozní teplota motoru trvale (zdřejně v letních měsících,nebo vlivem zasviněného chladiče) nepohybuje těsně před bodem sepnutí ventilátoru tj u mne např 105stC což by motoru jistě neprospívalo.
Čísla oproti digitálním čtverečkům jsou vždycky lepší o tom nelze polemizovat. Rozhodně bych je uvítal u starších labilnějších motorů. U současných motorů to tak horký už není. Ale i tak kdyby mi to u té venkovní teploty psalo i teplotu vody zase by to bylo zase o kus lepší. Tlak oleje je jako doplňující informace skvělý. Bylo by dobré kdyby to bylo na verzích ADV součást výbavy. Na dlouhých cestách je to život motoru zachraňující informace.
BMW F 800 R '15
BMW R NineT '14
BMW R 1150GS Adventure '02
BMW F 650 GS TWIN '08
Ex.: MZ 251 ETZ '90
Nevím, ale zdá se mi to dost natěsno, možná by bylo dobré kdyby měl někdo možnost to vyzkoušet na jiné moto a s jinou diagnostikou. aby to nedělalo jenom třeba čidlo. ale z vlastní zkušenosti: vloni v Rumunsku mi odešel větrák a v koloně se rozsvítila červená kontrolka, nebylo kde zastavit a do 3 minut mi začla kapalina stříkat přímo do ****u, takže to řešila předzahrádka / obchvat Bukureště/. Takže i když přehlídnete kontrolku, je tu další upozornění.
Jinak když se bavíte o kamionech tak Tatra 815 je vzducháč, čidlo teploty má v hlavě a provozní teplota je 140 stupňů.
to máš samozřejmě pravdu ale vzduchem chlazenej osmi nebo dvanáctiválec je něco dost jiného. Na druhou stranu bych se vůbec nebál sepnutýho ventilátoru. Dokud ventilátor spíná a vypíná je vše O.K. Od toho tam ten ventilátor je. Kdyby jsi řešil problém jako já že ti na 100C sepne ventilátor a teplota pořád pomalu leze až do 116C kdy se kolona rozjela. (blackbird) Ber to tak že když stojíš uprostřed zacpanýho Mnichova na boxeru tak hlídaš teplotu oleje a v nejhoším holt chcípneš a necháš vychladnout. Ale vzhledem k tomu že 800gs má výměník na oleji tak ani toto tě nemusí trápit. Prostě dokud se nerozsvítí kontrolka tak neřeš... Co se týče budíku na tlak oleje tak by to bylo fajn pro opravdový znalce kterej je bohužel jen pár. Jen si vzpomeňte kolikrát jste viděli maníka jak přiběhne k motorce nasedne a plnééj odjíždí s totálně studenym motorem....