Stalo se mi nedávno při jízdě po naprosto rovné (zahraniční) asfaltové dálnici, jel jsem plynule 140 km/h, pomalu jsem dojel o málo pomalejší vozidlo. Abych trošku uspíšil předjíždění, nepatrně jsem přidal na cca150 km. Najednou a zničeho se mi rozkmitaly říditka a posléze rozvlnila celá motorka. Zuby nehty jsem svíral říditka, snažil se je udržet v klidu a přímém směru, ale celé to gradovalo až jsem se i já vlnil jak užovka ...Spocený jsem byl i na pr..., nakonec se mi naštěstí podařilo moto zklidnit a pokračovat dál. Celý manévr předjíždění byl plynulý, (byla poloprázdná dálnice) bez, rychlých reakcí , bočního větru atd.. Proto si absolutně nedokážu vysvětlit příčinu, proč se nejdřív říditka a pak celá moto tak rozkmitaly.. ? Velmi opatrně jsem po chvíli zkusil zase zrychlit na 150 a nic ce nědělo.. Dokážete mi někdo smysluplně vysvětlit, co bylo příčinou ? Napadá mě snad jediné - měl jsem TKC 80, které snad na tu rychlost nebyly vhodné, jinak vážně nevím...
Ahoj!To se mi stalo několikrát s Dakarem a při podobné rychlosti s tou vyjímkou,že mě se to stávalo opakovaně.Bylo mi řečeno,že to dělají pneu a že při takové rychlosti musím víc zatížit předek.Třeba náklonem těla.Já tam měl E 07
Servis motocyklů BMW Praha- východ
(po dohodě, tel.: 773767249, 776602104) http://www.youtub...er/PETRGSA
Taky se mi to občas stane na BMW, ale projeví se to tak,
že se řídítka rozkmitají když je pustím ...
U 125 mi to dělal kufr, tady si myslím, že to kufrem nebude a viděl bych to spíš na pneu ...
----- Ať se práší za kočárem !!! :-) -----
Uz se mi to taky nekolikrat stalo. Vzdy na spuntech a s nalozenymi kufry a vzdy v rychlosti nad 140km/hod. Nevim jestli to bylo tim,ze jsem mel lehce podhustene gumy,ale kazdopadne jsem to pak zkousel na stejnych gumach bez kufru a do 190 zadny problem,myslel,jsem,ze je to kuframa-alu.
Gumy Metzeler Tourance, dobře nahuštěné a kdykoliv jsem si mohl dovolit pustit řídítka a moto jela rovně, jak když střelí. Co jsem dal topcase, tak cítím kmitání skoro při každém dojezdu do obce.
Tlumič řízení je na tohle k ničemu.
Nemá smysl řešit problém tlumičem, který navíc tohle vyřešit ani nemůže, protože tak účinný tlumič by byl nepoužitelný při jiných manévrech. Tyhle problémy jsem měl i s LT, kde tlumič byl a dělalo to přesně to samé.
Je to závislost konkrétních pneumatik, jejich nahuštění a nákladu vzadu. Při naložené motorce (jedu sám s kompletně naloženými kufry) stačilo s určitou pneumatikou vpředu jen pustit levé řídítko a už to začínalo kmitat a bylo to horší a horší. Tlumič nastoupí až když je prakticky pozdě.
Na 1150GAS jsem to pozoroval jen jednou - cestou v cizině, taky s naloženou motorkou (2 kufry a rolka) a bylo to naopak příliš nahuštěnou pneu vpředu. Ta guma byla Metzeler Karoo ale asi by to dělala každá. Stačilo upustit na asi 1.6 a bylo po problému.
No a se stávající úpravou GS (dlouhé klasické vidle - relativně slabá pružina) to kmitá každou chvíli a rotační tlumič opět nanic - na tohle prostě tlumiče nejsou dělané. Musel bych ho úplně zavřít a pak se ale nedá ani zatočit ke stojanu na benzínce.
Spouštěcím činitelem jsou kufry nebo top, čím větší top tím hůř. Setkal jsem se s tím i na Varaderu u kamaráda. Dalším činitelem mohou být pneu, nahuštění atd. Ale prvotně to co jsem psal nahoře. Toť můj názor.
Joe napsal(a):
Spouštěcím činitelem jsou kufry nebo top, čím větší top tím hůř. Setkal jsem se s tím i na Varaderu u kamaráda. Dalším činitelem mohou být pneu, nahuštění atd. Ale prvotně to co jsem psal nahoře. Toť můj názor.
OK, protože to začalo až s montáží kufru, který je trošku větší, bude to určitě ta příčina. Teď ale otázka, jak to odstranit a přitom nejezdit na podhuštěné pneu, jak zmiňuje výše TomasTT? Ta závažíčka tomu nemohou pomoci? I když ruku na srdce, na Dakaru už takhle jsou dost velká závažíčka, těžší by se asi špatně sháněla...
Souhlasím že je to guma versus špatně rozložená hmota na motorce. Spousta lidí si to neuvědomuje a dělá z moto obytňák. Veliký top + doširoka kufry.
Aerodynamika se nedá obejít a spec. ty ALka jsou jako brzdící padáky. Podtlak tahá moto dozadu a z. kolo tlačí dopředu = vhelie. Čím větší rychlost tím lehčí př. kolo atd... Proto jsou orig. kufry aerodyn. řešený a mají v návodu omezenou rychlost. Cestovatelé co jezdí off s AL se přesunujou menší rychlostí aby si zbytečně neorvali gumy. Dakar 650, HusaberG
Cim vice vase motorka bude pripominat kapku, tim mene to bude delat. Hlinikovy kufr ma ke kapkovitemu tvaru fakt daleko
Jeli jste nekdy za kamionem? Pamatujete jak vas vitr hazi zleva doprava? Stejne to dela Vas hlinikovy kufr, jenom v mensim meritku.
Upravil randolf dne 03.06.2010 12:55
Neřešte aerodynamiku. Na LT jsou kufry totálně integrované a řekl bych že víc aerodynamické ani být nemůžou a přesto to vlnilo. Je to vazba mezi konkrétní gumou (resp. také stavem její ojetosti), tlakem v pneu a rozložením váhy nákladu a nejspíš i nastavením tlumičů.
Jak je možné, že na 1200GS s naprosto neaerodynamickými Zega a topcasem Zega to s jedním člověkem ale s plným nákladem nevlní (gumy jsou Tourance a tlumiče Ohlins vpředu i vzadu) až do maximální rychlosti, kterou považuju za snesitelnou (asi 160)? Přitom moje 1150 vlnila i když jsem měl jen rolku (pravda rolka naložená těžkýma věcma), pneu Karoo, tlumič přední Ohlins, zadní originál.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Taky si myslím, že aerodynamika nemá na rozkmitání vliv, alespoň do určité rychlosti. Jinak by nebylo od výrobce na těch Al kufrech upozornění pro maximálku - 180 km/h a já jel hluboko pod. Gumy byly sjeté ani ne z 50 %, takže dost možná na to měla vliv váha nákladu v kufrech..
Je to asi tři neděle,co jsem vyrazil se třemi plně naloženými kufry na Šumavu...
Potkalo mne to samé a cestu tam a zpět jsem absolvoval maximalkou do 120,přitom bez kufrů se to před tím nijak neprojevovalo...
Nedalo mi to,už jen proto,že loňskou dovolenou to nedělalo...
Tak jsem pátral,až jsem došel ke zcela volnému krku řízení,dotáhl jsem a už to zase jede jako po kolejích...
Zcela jiste to má co do činění s kufry,posunou totiž těžiště výrazně vzad a odlehčí předek a pak je znát každá maličkost...
Toť má zkušenost,ale nevím,zda je aplikovatelná na Telelever...
Tak tohle přesně dělá Honda 1300 PanEuropean..Od 160 km/h téměř pravidělně na dálnici..
Příčina neznámá..
Dokonce nepomáhá ani ubrání plynu, je to fak nebezpečný..
Ale na dvanáctce se mi to rozkmitání ještě nikdy nestalo..Naštěstí..