bystricke napsal:
musím ty obavy z 1,4 rozlousknout,takže se táži marku:
budu fotit postavu na 4m na f/1,4,indikátor pípne,postava bude nějakým způsobem ostrá.
ten sám případ ale s clonou f2,5,indikátor pípne,cvak,bude postava ostřejší?
jde mi o postavu,vím co se bude dít za ní
To bude muset upřesnit sám, co myslel tou ostrostí - jestli kresbu nebo hloubku ostrosti nebo oboje.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Já myslím, že s ostrostí fotek jako takových problém nebude, Spíš s tou hloubkou ostrosti - třeba na té druhé ukázce, kdyby se to udělalo dobře, tak zmizí ten stůl s lidma vzadu, uříznuté nohy i to poloostré podium a tombola a tanečnice pěkně vyniknou. Ale to by chtělo ještě delší sklo.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
Marek BMW napsal:
Myslím, že mu šlo právě o to jestli je rozdíl v ostrosti v zavislosti na cloně ne na hloubce ostrosti, pokud se nemýlím.
nemýlíš se,to jsem chtěl vědět.
tome,já vím,že postava-člověk,není deska,98% ostřím na oči,ty 2 % jsou,že už se prostě netrefím po nějakým tom pivu
zkoušel jsem jednou fotit na prio.clony a dávalo mi to tak dlouhé časy,že jsem to v rukách nemohl udržet,to bylo ještě u objektivu 2,8,to je pak z focení akorát pěkný trapas,lidi to chcou hned,jinak tě pošlou do háje,nikdy nevíš jestli budeš fotit dva,nebo 4,nebo jen jednoho,proto mám nastavenou vyšší clonu a řekněme že to mám vyřešené.
bystricke přiložený následující obrázek:
TomasTT napsal:
Já myslím, že s ostrostí fotek jako takových problém nebude, Spíš s tou hloubkou ostrosti - třeba na té druhé ukázce, kdyby se to udělalo dobře, tak zmizí ten stůl s lidma vzadu, uříznuté nohy i to poloostré podium a tombola a tanečnice pěkně vyniknou. Ale to by chtělo ještě delší sklo.
na ty akce si beru jen jedno sklo,stím si musím vystačit
Hliníkové kufry BEGR - www.begr.cz
TomasTT napsal:
Já myslím, že s ostrostí fotek jako takových problém nebude, Spíš s tou hloubkou ostrosti - třeba na té druhé ukázce, kdyby se to udělalo dobře, tak zmizí ten stůl s lidma vzadu, uříznuté nohy i to poloostré podium a tombola a tanečnice pěkně vyniknou. Ale to by chtělo ještě delší sklo.
Otázkou je jak ostré fotky potřebuje. osobně si také myslím, že pro tento typ focení by to zvládla i Sigma s clonou 1,4 a případným doostřením v editoru, ale Sigmu nemám, tak s určitosti to tvrdit nemohu. V každém případě je rozdíl v ostrosti na cloně 1,4 nebo vyšší i když to bude v hlouce ostrosti. Nakonec si to může vyzkoušet od které clony jsou fotky ostré.
Mno to jako že 1.4 objektiv je ostrý od 2.0? to asi ne ne? Když dobře zaostřím, tak to musí být ostré v v rzosahu hloubky ostrosti.
S tímhle se potýkám, ale díky Markovi už o tom něco vím:-). Mám třeba Tokinu 24-70/2,6-2,8, ale na nejnižší clonová čísla se s ní moc nedalo fotit, pokud šlo o dokonalou ostrost. Při cloně 4 už to jde a cca od f6 je to bezvadné. A takhle to asi funguje vždy, jen v menší míře, třeba setový 16-50/2,8 už je velmi dobrý od 2,8, ale nepatrný rozdíl po přiclonění je znát. Na té Tokině jsem si pak ale všiml, že se jedná o jev zvaný backfocus, prostě ostřím na bod, pípne to, ale je zaostřeno na bod nepatrně vzdálenější, tento rozdíl se se vzdáleností, ze které objekt fotím, zvětšuje. Tím se vysvětluje to, že když přicloním, hloubka ostrosti se zvětší a přestože je dokonale ostré něco za foceným objektem, i ten je ale v zoně hloubky ostrosti a je to OK. Naštěstí má foták funkci "nastavení AF", kterou se to dá zkalibrovat.
Ale nevím, jestli ta "měkkost", jak píše Marek (mimochodem, jaký je při pohledu na fotku rozdíl mezi měkkostí a neostrostí?), je vždy způsobena backfocusem nebo frontfocusem nebo jen někdy...
Tohle je docela už pokročilejší téma...
Bohužel ono to tak nefunguje. Tabulky jsou jedna věc a realita jiná. Ty objektivy jsou prostě optické soustavy a světlo se šíří trošku jinak pokud je zacloněné a ve hře jsou jevy jako difrakce a interference. Světlo se prostě začne ohýbat a namísto ostré kresby vznikají za obrysy takové "stíny", které tu ostrost kazí. Každý objektiv na světě má různé rozlišení (= ostrost) při různém zaclonění a to tak, že zatraceně výrazně. Čím dražší objektivy, tím to bývá konstrukčně víc potlačené ale vždycky i u těch nejdražších skel tam jsou rozdíly v rozlišení při maximální a minimálně cloně.
Doporučuju se podívat třeba na tuhle stránku, kde to je absolutně názorné:
Ivan: Ono to prostě je tak, že žádný objektiv není nejostřejší v těch limitech clony. Ani při plně otevřené ani při hodně zavřené. Takže když z důvodu určité omezené hloubky ostrosti potřebuješ clonit na F1.8, tak objektiv F1.2 zacloněný na F1.8 bude tutově ostřejší než levnější objektiv F1.8 s plně otevřenou clonou. Málokdo fotí na otevřenou clonu.
Moje dvě nejoblíbenější skla jsou Canon 50mm 1:1.4 a Leica Summilux 25mm 1:1.4
Oba používám obvykle zacloněné na F2.8 a kresba je vynikající. Nesrovnatelně lepší než když použiju x krát levnější objektiv 1:2.5 na plnou díru.
To ale ne úplně souvisí s tím tématem o focení při umělých barevných světlech.
*******************************
Tomáš Kocanda www.touratech.cz
Touratech e-shop: http://shop.toura...
Všechno ostatní e-shop: http://www.techge...
Na maily se snažím odpovídat co nejdřív, na SZ a messengery sporadicky!!! Pokud chcete odpověď rychle, napište mail nebo zavolejte 602 349970...
@ Dedkoid, Ahoj, nojo, chtěl jsem trochu kontrast mezi něčím fuj a něčím pěkným. Teď ani nevím, zda na fóru BMW můžu napsat, že Triumph je pěkný. Snad nebudu ukamenován. Ale rád se tu něco naučím i od toho ty fóra jsou. A i kdybych si odnesl jen málo, bude to jen dobře a třeba mě to někam posune.
Třeba tip na ubytování. Colfosco, 2km od Corvary v srdci Dolomit. Moc pěkné ubytování, apartmán pro 4 jsme platili 100E denně. http://www.peraci...php?LNG=GB
To jsem fotil pět kroků od postele.
Radek_S přiložený následující obrázek:
Jo to by šlo, ale měl bych asi strach zastavit na kraji bez svodidel. Jednou u nás jsem takhle stál a když jsem naskočil zpět na motorku, podklouzlo mě zadní kolo asi o 30cm dolů. Nemohl jsem vyjet, ani to vytlačit. Holt mokrá tráva. Síly ubývaly. S velkým úsilím jsem to nakonec po cca 5 minutách vytáhl.
TomášTT - to máš 100% pravdu, jen jsem chtěl upozornit na to, že někdy, především při použití objektivu jiného výrobce než je foták (v mém případě Tokina na Sony), se může k vlastnosti "měkkost při nejnižším clonovém čísle" přidružit jev frontfocus, popř. backfocus a pak už je to opravdu mrzuté. Tyhle dva jevy se navíc od sebe těžko rozlišují, protože na oba funguje přiclonění a já na backfocus přišel úplnou náhodou při focení knemu stromu, kde jsem si všiml, že v ose kmene,na kterou jsem ostřil, je fotka neostrá, ale směrem k ubíhajícím okrajům je ostřejší a to na obě strany. Přitom 99% recenzí na zmíněnou Tokinu se zminuje JEN o měkkosti na nízkou clonu a až po dlouhém hledání jsem našel jedinou, kde je zmíněn backfocus, 99% majitelů je tak smířeno s nedostatkem, přičemž 70%, tedy podíl backfocusu na neostrosti, lze vyřešit pouhou kalibrací autofocusu. A z objektivu nepoužitelného na nízké clony se stal objektiv použitelný, byt to není samozřejmě takové, jako třeba na Carl Zeiss Sony 16-50/2,8, který je a) kvalitní, konstruovaný pro můj typ fotoaparátu. A to, že má pomalejší AF, je druhá věc, ale tu tady neřešíme.
Samozřejmě souhlasím, že když budu chtít fotit pohyb ve špatném světle (halový sport, tanec atd.), nedá se na objektivu šetřit a koupit jakýkoliv, který bude mít nejlepší světelnost.
PS: Tohle není jen z mé hlavy (i když zkušenost s Tokinou mne hodně naučila), jsem po čerstvé konzultaci s Markem:-):-).
Ták jo.. koupil jsem si nakonec LOWEPRO.
Myslím si že v poměru výkon, kvalita, cena nejlepší řešení. Model NOVA160AW. Je sice větší o něco ale aspoň se mi do té brašny vejde i pár drobností navíc. Vybíral jsem mezi 140 a 160. Nakonec rozdíl byl pouhých 200 korun a jedna velikost. Tak jsem tedy rovnou vzal tu větší variantu.
Jinak jediná věc co se mi zatím moc nelíbí jsou plastové přezky nosného pásku. Ale jsou pevné - je to prostě jenom pro pocit.
Velká výhoda je pláštěnka a hodně úložných přihrádek - se zipem, se suchým zipem, jen síťka atp.
Díky moc
Nebyli jsme stvořeni proto, abychom poznávali svět pomocí strojů...
Ivan: já myslím, že s backfocusem se potýká daleko víc značek a typů objektivů včetně drahých Canon skel. Ale od toho tam je mikrokorekce a není to tak těžký dorovnat. My jsme takhle v práci bojovali s objektivy Sigma na starých tělech Fujifilm (OEM Nikon), kde mikrokorekce nebyla. Z pěti objektivů se nedal vybrat ani jeden, který by byl OK rovnou z výroby. Ty novější těla pak už korekci mají, tak to bylo v pohodě - D700 a D800 co tam mají kolegové teď. A to bylo sklo za 40 tisíc (tuším 180mm/F2.8), nic levného. Já měl štěstí na Canony - ale když jsem je kupoval, taky jsem si to domluvil abych si to mohl vyzkoušet a vybrat si. Všechny byly v pohodě kromě Lkového 100mm makra (F2.8), kde jsem musel maličko korigovat u všech. Pokud máš mikrokorekci, tak to nepovažuju za nějakou zásadní vadu. Spíš je problém u všech značek u velkých čipů a velkého rozlišení, že je sebemenší chybička hned vidět. Na 4/3 to je mnohem míň háklivý.
kubas napsal:
Vojto: nebyl by lepší batoh?Taky jsem měl brašnu ale brzo jsem ji prodal a pořídil batoh..přijde mě to praktičtější..
Asi ano, ale až zas tolik se mi do toho vrážet nechtělo. Batoh, když už, tak ten který by mi vyhovoval stál přes 2700 korun, a to je prostě pro mě moc - nebo to řeknu jinak, tolik do toho dávat nechci.. třeba to časem tak stejně dopadne ale uvidíme.
Nebyli jsme stvořeni proto, abychom poznávali svět pomocí strojů...
kubas napsal:
Vojto: nebyl by lepší batoh?Taky jsem měl brašnu ale brzo jsem ji prodal a pořídil batoh..přijde mě to praktičtější..
Asi ano, ale až zas tolik se mi do toho vrážet nechtělo. Batoh, když už, tak ten který by mi vyhovoval stál přes 2700 korun, a to je prostě pro mě moc - nebo to řeknu jinak, tolik do toho dávat nechci.. třeba to časem tak stejně dopadne ale uvidíme.
no sice jsem se nedověděl jak fotit discosvětla ale na druhou stranu jsem si mohl za vaší pomoci uvědomit jak pracovat se světelným objektivem,což je pro mě velkým přínosem,aspoň doufám,uvidím na další akci,jak se stím poperu
bystricke přiložený následující obrázek: