Kdyby se Marek nezeptal, ani bych si nevšiml, že Krátkej postnul fotky Hradce...
Ale mám dotaz - co si myslíte o rovnání svislic? Nemám v tom úplně jasno, někdy srovnám a fotka je - podle mne - rázem lepší. Jindy srovnám a nejsem si jistý a někdy srovnám a je to mnohem horší. Kde je ta hranice? Viděno lidským okem, při pohledu zespodu se linie sbíhají a proč to tak nenechat, je to přirozené. Ale někdy je podhled tak malý, že oko, navíc soustředěné na objekt u středu, svislice nevnímá a pokud se pak na fotce sbíhají, může to působit rušivě.
Třeba teď v sobotu Hrádek - tohle jsem srovnal a pomiňte, že jsem si nechal u okraje tak málo místa a vlevo mi to uřízlo kus věže (navíc je to celé i horizontálně šikmo):
Ivan přiložený následující obrázek:
A tohle jsem nerovnal. Můj dojem z fotky je, že nesrovnaná se jeví jako focená víc zespodu, což tak opravdu bylo, fotil jsem na svahu. Ale když pominu tu uřízlou věž, nevím, co se mi líbí víc...
Ivan přiložený následující obrázek:
A to samé horizontální linie. Asi je jasné, že u krajinky, kde jsem prostě držel foťák nakřivo, je dobré horizont srovnat, ale co třeba u tohohle? Tohle vypadlo z foťáku...
Ivan přiložený následující obrázek:
A tohle jsem zkusil srovnat. Zajímavé je, že podle výběru horizontální hrany na původní fotce vznikla vždy trochu jiná srovnaná fotka. Když jsem se chytil např. až skoro dole hrany cihel (na druhé fotce už nejsou), bylo to divné, protože vršek zábradlí byl stále a nepřirozeně našikmo. Když jsem se tedy chytnul vršku zábradlí, zase byl nepřirozeně šikmý spodek a ani věž se mi už nelíbila. Tak jsem se chytnul nějaké hrany na spodku zábradlí a výsledek mi přijde tak nějak ok, ake jak říká Marek, asi fakt záleží na tom, jak to kdo vnímá a nejlepší bude dát na vlastní dojem.
Ivan přiložený následující obrázek:
Pořád kritizuju, tak sem s kritikou ... je to řekněme další koníček (rozhodně se nepovažuji za Urbexera..) nicméně starý fabriky, industriál nejhrubšího zrna já tuze rádo ..
Pertla přiložený následující obrázek:
Pertla - mám tyhle industriální motivy rád, atmosféra v takové nefunkční fabrice mi přijde zčásti depresivní, zčásti magická, asi jako když se objeví v bermudském trojúhelníku loď, ztracená před 20 lety, kde je všechno, jen posádka ne, prach, krysy, otevřené dveře a okna sebou mlátí ve větru..
Ale ještě víc se mi líbí fabriky, sklady apod., které jsou navíc architektonicky zajímavé, toho byla spousta, vždycky jsem kroutil hlavou, proč udělal pan prvorepublikový továrník tu halu tak krásnou...
Pertla napsal:
Pořád kritizuju, tak sem s kritikou ... je to řekněme další koníček (rozhodně se nepovažuji za Urbexera..) nicméně starý fabriky, industriál nejhrubšího zrna já tuze rádo ..
na můj vkus tam chybí světlo,je to moc tmavé,jinak stím nemám problém
Hliníkové kufry BEGR - www.begr.cz
ivane,řekl bych že architekturu máš nevhodný sklo,proto musíš rovnat,zkus to fotit z větší dálky,to zkreslení nebude takové a pokud budeš muset rovnat,budeš tam mít dost místa aby ti to neuřízlo půl věže.
můj názor,třeba se pletu
Hliníkové kufry BEGR - www.begr.cz
Marek - mlýn mne láká, díky za pozvání:-)
Bystricke - souhlasím, když budu uvažovat o rovnání, musím si nechat po stranách víc místa na ořez. Ale já to v tomhle případě chtěl vyfotit širokoúhlejší a deformované. Vyfotil jsem to 2x, podruhé jen jako pokus jak bude vypadat menší plocha trávníku v popředí a až doma mne napadlo pro zajímavost jednu fotku srovnat a druhou ne. Souhlasím s Markem, že lehce rušivá je kácející se levá věž, kdyby byla stejná i vpravo, nevadilo by mi to.
Hraju si a baví mne to:-).
Mimochodem, když jsem kdysi fotil pro Letectví a kosmonautiku naše nové letadlo, šel jsem dost daleko a fotil teleobjektivem, aby si lidi uměli představit jeho skutečné proporce bez zkreslení, tam mi to přišlo správné. U zámku mi zkreslení nevadí, spíš nemám jasno o jeho míře a proto jsem se zeptal jak to na lidi působí.
Upravil Ivan dne 24.02.2015 13:53
Pertla - souhlasím s Markem, fabrika prima, ale můj pocit je, že se v tmavých místech mohou skrývat další zajímavé detaily. Rozumím tomu jako koza petrželi, ale myslím, že kdybych tam stál, oko se tmě po chvíli přizpůsobí a začne detaily vnímat, na fotce to ale nejde. Ale ten námět se mi líbí:-).
Mimochodem, jak jsem si uvědomil, mám teď takové svoje "kontrastní období". Nevadí mi na fotkách úplně tmavá místa, ale snažím se, aby v nich nebylo nic důležitého a spíš aby zdůrazňovala (nebo odvedla pozornost) věci, na které chci upozornit. A snažím se, aby fotky zahrnovaly celou škálu jasů od úplného světla po úplnou tmu. A druhý význam tmavých míst vidím u zdůraznění siluet.. Ale teprve se to učím...:-).
Bystricke - ještě k objektivům - zámek jsem fotil s 18-135. Kdysi, a vlastně i nedávno, jsem byl posedlý teleobjektivem. Nevím proč, snad proto, že ukazuje jiný pohled než oko, které zabírá široký úhel a navíc teleobjektiv umí věci přiblížit a vidět je tak jak je normálně nevidím. Ale někde jsem četl, že širokoúhlý objektiv je na "vyprávění příběhů" a myslím, že i souvislostí a zdůraznění perspektivy. Občas mám pocit, že teleobjektivem se dá na určitých objektech méně zkazit, ale chybí mu právě ten příběh, souvislosti a kreativita vyjádřená perspektivou či zkreslením. Je to asi ale náročnější, lehce může vzniknout paskvil, na druhou stranu, když se to povede, může vzniknout zajímavá kreativní fotka. To sice zatím není můj případ, ale láká mne to a snažím se do tajemství širších ohnisek proniknout:-).
Upravil Ivan dne 24.02.2015 14:58
Když už se psalo o kontrastech, tak přinesu Drákulinu kůži na trh. Byl to nepřipravený cvak a chtělo by to vychytat, ale co si myslíte o takovémhle rozsahu? V reálu to vypadalo podobně a proto mne to zaujalo.
Ivan přiložený následující obrázek: