Šikmo ozubená převodovka
Přidal Milos dne 12. January 2007

Novou generaci modelů boxerů charakterizuje lehká, přesně přepínatelná a spolehlivá převodovka. Je výsledkem nově zkonstruované generace převodovek, vyráběné společností BMW Motorrad: ozubená kola šestistupňové převodovky mají šikmé ozubení, které zajišťuje ještě lehčí a přesnější chod i výraznou redukci hluku oproti konvenčním převodovkám. Současně se převodovka zmenšila, aby se snížila hmotnost a prostor potřebný pro osazení. Kompaktní skříň je umístěna mezi motorem a sekundárním pohonem (kulisa s integrovaným kardanovým hřídelem). Kompletní převodovka váží pouhých 13 kg.

Vysoce pevné šikmé ozubení zajišťuje pomocí jemného záběru nejen klidný chod ozubených kol, ale i přesné nastavení jednotlivých stupňů. Přesnost je při řazení jasně viditelná. Na rozdíl od dosavadních motocyklových převodovek, kde se řazení provádí posouváním kol převodovky na hřídeli se změna rychlosti u šikmo ozubené převodovky firmy BMW Motorrad provádí zubovým spínáním se třemi řadicími objímkami: ozubená kola tedy do sebe neustále vzájemně zasahují a jsou ovládána nepřímo. Výhody řadicích objímek: jsou lehčí a užší než ozubená kola, takže je lze snáze na řadicí vidlici posouvat na konkrétní hřídel. Dráha řazení je tedy velmi krátká a pregnantní. Pro optimalizaci hmotnosti a lepší lehký chod je řadicí válec dutý a uložený v kuličkových ložiscích.

Volná kola jsou namontována na jehlových ložiscích s malým třením, hřídele se pohybují rovněž na kuličkových ložiscích. Jedná se vždy o tzv. „Clean Bearing Lager“ chránící před proniknutím vznášených částic. To prodlužuje intervaly údržby: výměna oleje v převodovce je nutná teprve vždy po 40.000 km.

Nastavení převodovky bylo pro dnešní generaci boxerů nově upraveno: řídicí hřídel vystupuje vlevo na skříni. To usnadňuje vedení řadicí tyče k řadicí páce na pedálu.

Optimální odstupňování s aktivním, krátce převedeným 6. stupněm znamená udivující hnací hodnoty. Pro informace o jednotlivých stupních na multifunkčním displeji je převodovka sériově vybavena potenciometrem. Při jeho výměně není třeba demontovat převodovku.


Informace čerpány se schválením BMW CZ z motocykly.bmw.cz.